<< PŘEDCHOZÍ: Podpůrná opatření a jejich smysl
NÁSLEDUJÍCÍ: Desatero pro rodiče >>
na koho se obrátit, když to nefunguje

na koho se obrátit, když to nefunguje


na koho se obrátit, když to nefunguje
V této kapitole se dozvíte, jak fungují kontrolní mechanismy v oblasti školství. Tedy kam se můžete obrátit v případě, pokud jste přesvědčeni např. o nesprávném postupu školy či PPP/SPC.
Kontrola je v případě vzdělávání a všech s tím souvisejících kroků zaměřena na:
- prověření dodržování individuálních práv dítěte v oblasti vzdělávání a/anebo kontrolu postupu subjektu rozhodujícího o některé otázce týkající se vzdělávání dítěte.
Posouzení obou těchto otázek bývá často spojeno i v případech, kdy byla kontrola zahájena pouze z jednoho z uvedených důvodů. Kam se tedy lze obrátit?
Národní pedagogický institut
Na revizní pracoviště Národního pedagogického institutu (NPI) se můžete obrátit s žádostí o revizi, pokud nesouhlasíte se závěry Zprávy PPP/SPC nebo Doporučení PPP/SPC.
Jak to funguje?
- Pokud rodiče nesouhlasí s obsahem Doporučení PPP/SPC (např. s přiznanými podpůrnými opatřeními) nebo se Zprávou PPP/SPC (např. s průběhem a výsledky práce PPP/SPC při zjišťování zdravotního stavu nebo rodinné situace dítěte), mohou podat žádost o jejich revizi k NPI. Žádost o revizi může podat i škola, nebo Česká školní inspekce (ČŠI).
- Lhůta pro podání žádosti o revizi je pro rodiče a školy 30 dnů od obdržení Doporučení PPP/SPC či Zprávy PPP/SPC. ČŠI lhůtu nemá, protože ta může podat žádost o revizi v návaznosti na svou kontrolní činnost kdykoliv.
- Pouze pokud je to nezbytné (většinou jen v případě žádosti o revizi Zprávy PPP/SPC), si NPI může vyžádat písemný souhlas rodiče pro opakované přešetření speciálních vzdělávacích potřeb dítěte včetně jeho mimořádného nadání.
- Průběh revizního řízení je obsažen v revizní zprávě, kterou NPI vydá do 60 dnů. Pokud NPI shledá pochybení PPP/SPC, pak vydá posuzovaný dokument nově. V případě revize obou dokumentů navržené rodiči mohou být revidovány jak Zpráva PPP/SPC, tak Doporučení PPP/SPC.
- Revizní zprávu zašle NPI rodičům, PPP/SPC a s vyloučením údajů uvedených pouze ve Zprávě PPP/SPC (např. popis zdravotního stavu dítěte či jeho přesnou diagnózu) také škole.
- Dokud není revizní řízení ukončeno, postupuje škola podle původního Doporučení PPP/SPC Pokud NPI vydá novou Zprávu PPP/SPC nebo Doporučení PPP/SPC, pak se postupuje podle nových dokumentů.
- Proti změně podpůrných opatření provedené v revizním řízení je možné podat správní žalobu k soudu.
- NPI není odvolacím orgánem proti ostatním vyjádřením PPP/SPC (např. o odkladu či domácím vzdělávání).

Naše doporučení:
V žádosti o revizi uveďte konkrétně, v čem podle vás spočívá nesprávnost závěrů PPP/SPC. Svá tvrzení popište věcně, a pokud je to možné, doplňte je konkrétními důkazy či alespoň příklady (např. jak dítě reaguje v konkrétní situaci). V žádosti uveďte také své identifikační údaje (včetně doručovací adresy, pokud se liší od adresy trvalého pobytu) a co přesně požadujete.
Česká školní inspekce
Česká školní inspekce (ČŠI) je státní kontrolní orgán, který se věnuje hlavně sledování kvality vzdělávání a fungování vzdělávacího systému. Pokud má rodič za to, že škola nebo PPP/SPC neplní svou funkci nebo povinnosti (např. neposkytuje dítěti přiznaná podpůrná opatření), lze podat k ČŠI stížnost včetně návrhu na provedení kontroly dodržování právních předpisů.
Jak to funguje?
- Stížnost se podává na krajský inspektorát ČŠI nebo na Ústředí ČŠI.
- K podání stížnosti je možné využít formulář na webových stránkách ČŠI.
- ČŠI provede šetření a závěry shrne ve výsledku šetření stížnosti, který zašle škole či PPP/SPC a jejich zřizovateli k případné nápravě. Stěžovatel dostává výsledek šetření stížnosti na vědomí.
- Pro vydání výsledku šetření stížnosti školský zákon nestanoví konkrétní lhůtu. ČŠI by tak ale měla učinit bez zbytečného odkladu.
- Kromě stížnosti lze k ČŠI podat také podnět či petici.

Naše doporučení:
Při podání stížnosti ČŠI uveďte přehledně a věcně, čeho se stížnost týká. Tedy popište postup školy, kvůli kterému stížnost podáváte. I když je pro vás situace citlivá, doporučujeme držet se věcného popisu a vyvarovat se emotivních sdělení. Dbejte na správnou stylistiku a pravopis. Popis může být stručný, měl by ale obsahovat vše podstatné a být logicky uspořádán. Uveďte také, kdo stížnost podává, tedy své jméno, příjmení, adresu (bydlíte-li jinde, než máte trvalý pobyt, uveďte také adresu doručovací). Je také důležité napsat, o co žádáte – o prověření uvedených skutečností a uložení opatření k nápravě.
Zřizovatelé
Zřizovatelé kontrolují, jak školy a PPP/SPC plní své povinnosti. Veřejní zřizovatelé (obce, kraje, ministerstva) přitom postupují stejně jako ČŠI při kontrole podle kontrolního řádu. Tzn. mají právo kontroly zákonných povinností škol či školských poradenských zařízení.
Využití financí školami kontroluje zřizovatel dle zákona o rozpočtových pravidlech (č. 250/2000 Sb.).
Zřizovatel může jako krajní řešení v případě zjištěných vážných nedostatků rozhodnout o odvolání ředitele školy či PPP/SPC na základě závažného porušení / neplnění povinností, které byly zjištěny zřizovatelem či ČŠI, nebo návrhu ČŠI.

Naše doporučení:
Pokud jste přesvědčeni, že ředitel školy závažně porušuje své povinnosti (např. podmínky pro přijetí porušují zásadu rovného přístupu ke vzdělávání nebo škola neposkytuje přiznaná PO), obraťte se na zřizovatele s podnětem k prošetření. V podnětu uveďte srozumitelně a bez emocí konkrétní skutečnosti, které svědčí o nesprávném postupu ředitele školy či o neplnění zákonem stanovených povinností.
Ombudsman
Veřejný ochránce práv, nebo také ombudsman, je nezávislou institucí, která především:
- pomáhá chránit před protizákonným postupem či nečinností úřadů,
- hájí právo na rovné zacházení a pomáhá při ochraně před diskriminací (např. z důvodu zdravotního stavu) podle antidiskriminačního zákona.
Ombudsman jedná buď na základě přijatého podnětu, nebo z vlastní iniciativy. Obrátit se na něj může každý, včetně rodičů. A to například při potřebě ochrany před jednáním či nečinností ČŠI jako kontrolního státního orgánu, nebo v případě diskriminačního chování školy apod.
Jak to funguje?
- Ombudsman provede šetření, v rámci něhož vyhodnotí, zda skutečně došlo k porušení právních předpisů či jinému pochybení. Pro šetření nemá veřejný ochránce práv stanovenou lhůtu.
- Úřad, kterého se šetření týká, se k závěrům ombudsmana vyjádří do 30 dnů.
- Následně ombudsman vydá stanovisko, ve kterém uvede konkrétní opatření k nápravě.
- Pokud úřad do 30 dnů nesdělí ombudsmanovi, jaká opatření uskuteční pro nápravu, nebo jsou nedostatečná, informuje o tom nadřízený úřad orgánu, u něhož shledal pochybení (např. krajský úřad, pokud škola stanovila diskriminační podmínky pro přijetí ke vzdělávání). Současně může informovat i veřejnost.

Naše doporučení:
Ve svém podnětu ombudsmanovi podrobně popište situaci, se kterou jste se setkali, a uveďte všechny okolnosti, které nasvědčují, o jaký druh diskriminace podle vás jde (např. z důvodu rasy, pohlaví apod.). Své podání doložte písemnými důkazy, pokud je máte (např. e-mailovou komunikací).
Soud
Soudní ochrana, tedy možnost podat žalobu k soudu, je obvykle až krajním řešením. V případě, kdy rodiče vyčerpali ostatní možnosti obrany (např. odvolání) anebo se rozhodli pro tuto možnost z jiného důvodu (např. v případě diskriminace dítěte ve škole), doporučujeme vyhledat odbornou pomoc. Tou je advokát, který rodičům poradí, jak postupovat, a zajistí všechny potřebné kroky. Kontakty na advokáty jsou k dispozici na webových stránkách České advokátní komory www.cak.cz. Tato služba není bezplatná.
Žalobu je možné podat pouze ve lhůtě stanovené zákonem, která může být v konkrétním případě krátká. Advokáta proto doporučujeme kontaktovat co nejdříve.
Jedeme na výlet
<< PŘEDCHOZÍ: Podpůrná opatření a jejich smysl
NÁSLEDUJÍCÍ: Desatero pro rodiče >>