M
;

OBSAH

co jsou speciální vzdělávací potřeby?

co jsou speciální vzdělávací potřeby?

co jsou speciální vzdělávací potřeby?

Důvodem speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) může být zdravotní stav, kulturní prostředí nebo jiné životní podmínky dítěte. Školský zákon samotné speciální vzdělávací potřeby nedefinuje, ale stanovuje, kdo je dítětem se SVP.

Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.

Zdroj: § 16 odst. 1 školského zákona

Zatímco do roku 2016 vycházel školský zákon z koncepce odlišnosti, která byla pojímána jako objektivní nedostatek vzdělávacích schopností dítěte, od roku 2016 zavádí školský zákon koncepci podpory všem dětem, ať už jde o děti se zdravotním postižením, s cizím státním občanstvím či sociálně znevýhodněné, ale např. i o děti mimořádně nadané. Jednou ze zásad vzdělávání je zohlednění vzdělávacích potřeb jednotlivce (viz § 2 odst. 1 písm. b) školského zákona).

Děti mimořádně nadané

Děti mimořádně nadané mají nárok na podpůrná opatření do 4. stupně stejně jako děti se SVP. Rozlišujeme několik druhů nadání: rozumové (intelektové), umělecké, sportovní, manuální a sociální (interpersonální). PPP samy identifikují rozumové a sociální nadání, k identifikaci ostatních druhů využívají spolupráci s odborníky na danou oblast.

Pozor!

V praxi se můžeme setkat s tím, že PPP někdy přiznávají podpůrná opatření 2. a vyššího stupně i dětem „jen“ nadaným. V takovém případě je pak škola musí dítěti poskytovat.

O tom, zda je dítě nadané či mimořádně nadané, rozhoduje pro účely vzdělávání pedagogicko-psychologická poradna (PPP). Identifikace nadání a mimořádného nadání psychologem nebo klinickým psychologem mimo PPP může být pro poradnu odborným podkladem, ale rozhodnutí přísluší pouze jí.

Školský zákon definici nadání ani mimořádného nadání neobsahuje. Jejich definice je obsažena pouze ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí se SVP a nadaných. PPP/SPC pak pro diagnostiku používají odbornou psychologickou definici (= spojení tvořivosti, dovednosti a způsobu přístupu k věci).

Nadaný žák je ten, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s ostatními vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.

Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.

Zdroj: Vyhláška č. 27/2016 Sb.

Ptáte se nás

Můj syn je nadaný na matematiku a je zároveň velmi živý. V hodině má všechny úlohy rychle hotové, proto si pak maluje do sešitu a někdy ruší ostatní spolužáky. Pak dostává poznámky a je z toho nešťastný. Komunikace se školou je náročná. Co mám dělat, aby byl syn ve škole spokojený a mohl své nadání rozvíjet?

Právní předpisy rozlišují mezi žáky nadanými a mimořádně nadanými. Pouze mimořádně nadaní žáci mají nárok na podpůrná opatření, která PPP uvede v Doporučení. Pokud PPP/SPC vyhodnotí, že váš syn není mimořádně nadaný, ale ve Zprávě PPP/SPC bude uvedeno, že odpovídá znakům nadaného dítěte dle vyhlášky, potřebnou a vhodnou podporu mu poskytne přímo škola. Např. bude dostávat úlohy větší náročnosti. Proto vám doporučujeme navštívit PPP, která vyhodnotí míru nadání vašeho syna a potřebu podpory (podpůrných opatření).